Jelcz MEX 272

W 1972 r. na ulice wyjechał pierwszy Jelcz Mex #215. Pomimo, że autobusy te produkowano w Polsce od połowy lat 60-tych na licencji Śkody i cieszyły się ogromną popularnością, to w ciągu pierwszych czterech lat kupiono tylko cztery sztuki (po jednej na rok). W 1978 r. zakupiono 4 ostatnie, a łącznie 16 w wersji Mex, plus jedno pogotowie RTO. Niestety podobnie jak Jelcze AP nie były to pojazdy nowe. Niektóre egzemplarze nie posiadały wydzielonego z przodu świetlika na tablicę kierunkową, za to #269 posiadał aż dwa, z przodu i z tyłu. Autobusy po naprawach głównych zazwyczaj malowano w różne odcienie czerwonego, poza wyjątkami jak #306, który w całości pozostawiono w kolorze „ecru”. Pojazdy wyposażone były w dwie pary dwuskrzydłowych drzwi sterowanych pneumatycznie z miejsca kierowcy. Do dziś popularnie nazywane są „ogórkami” lub „beczkami”.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

rodzaj: wysokopodłogowy
ilość miejsc (siedzących/stojących): 81 (29 / 52)
układ drzwi: 0-2-2
długość [mm]: 10520
szerokość [mm]: 2500
wysokość [mm]: 2900
masa własna [kg]: 8570
dopuszczalna masa całkowita [kg]: 14400
silnik: Śkoda 706 RTO
moc [KM]: 160
skrzynia biegów: mechaniczna

SPIS TABORU (było sztuk: 16)

SPIS TABORU (było sztuk: 16)

ROK MODEL NOWE (szt.) NUMERY TABOROWE SKREŚLONE (szt.) NUMERY TABOROWE
1972 Jelcz Mex 272 1 215
1973 Jelcz Mex 272 1 238
1974 Jelcz Mex 272 1 269
1975 Jelcz Mex 272 1 279
1976 Jelcz Mex 272 7 280-282, 303-306
1977 Jelcz Mex 272 1 330
1978 Jelcz Mex 272 4 331-333, 336 5 215, 238, 282, 303, 305
1980 Jelcz Mex 272 4 269, 279, 331, 336
1981 Jelcz Mex 272 5 304, 306, 330, 332-333
1982 Jelcz Mex 272 2 280-281
RAZEM 16 16