Jelcz AP02 / 021

Od początku lat 70-tych następował dynamiczny rozwój miasta i zapotrzebowanie na przewozy, ale taboru nie wystarczało. W 1972 r. w MZK Warszawa zakupiono pierwszy autobus przegubowy Jelcz AP. Wśród tej marki autobusów występowały dwie odmiany: Jelcz AP02, skonstruowany w 1964 roku, oraz Jelcz 021, których produkcję rozpoczęto w 1967 r. Jelcz 021 był zmodyfikowaną, krótsza wersją odmiany AP02. Drugi człon autobusu był krótszy o 1,87m, z poszerzonymi środkowymi drzwiami. Trzecią oś autobusu adaptowano z ciężarowego Żubra i była ona skrętna.

W Tygodniku Płockim w artykule pt. „Pierwszy przegubowiec na płockich ulicach” można było przeczytać:

Po ulicach miasta, kursuje już pierwszy z płockich „przegubowców”. Autobus ten skonstruowany na zespołach Jelcza, zabiera jednorazowo do 150 pasażerów i jest pierwszym z czterech tego typu pojazdów, które do końca bieżącego roku wejdą do eksploatacji w MPK. Płockie MPK, borykające się z ogromnymi trudnościami taborowymi, odkupiło od kilku przedsiębiorstw wozy przeznaczone w zasadzie do kasacji i we własnym zakresie przedłuża ich żywot, planując wykorzystanie przegubowców na najbardziej przeciążonych liniach. Ten pierwszy będzie jeździł z dwójką do Radziwia, a jego bliźniak, obecnie remontowany, trafi na linie do Borowiczek. Propozycja odciążenia najpopularniejszych „zerówek” [dziś 19] niestety jest niemożliwa do przyjęcia ze względu na trudności, jakie te długie pojazdy napotykałyby na tych liniach (ciasne ulice i ostre zakręty).

W jak bardzo złym stanie docierały autobusy tego typu do Płocka najlepiej obrazuje zdjęcie poniżej.

Po remoncie #307-309 i #382 nie otrzymały klasycznego czerwonego malowania tylko pozostawiono je w całości w kremowym kolorze. W latach 1972-1979 zakupiono łącznie 36 przegubowych Jelczy w obu odmianach. W 1982 roku skreślono ze stanu przedostatnie dwie sztuki #275 i #277. Przez kolejne 4 lata zachował się jeszcze jeden egzemplarz #382 zakupiony w 1979 r. i to mimo jeżdżących już nowych Ikarusów. Niektóre egzemplarze ze względu na fatalny stan techniczny oraz brak części zamiennych kursowały tylko dwa lata. Braki te próbowano zastępować nowymi Autosanami H9-35.

Fragment programu Obiektyw z 1977 r., na którym widać Jelcza 021 jadącego al. Kobylińskiego.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

rodzaj: wysokopodłogowy
ilość miejsc (siedzących/stojących): 154+2 (48+2 / 106) – AP02
136+2 (39+2 / 97) – 021
układ drzwi: 0-2-2-2 – AP02
0-2-4-2 – 021
długość [mm]: 17750 – AP02
15880 – 021
szerokość [mm]: 2500
wysokość [mm]: 3030
masa własna [kg]: 12840 – AP02
8750 – 021
dopuszczalna masa całkowita [kg]: 22900 – AP02
21000 – 021
silnik: Śkoda 706 RTO
moc [KM]: 160
skrzynia biegów: mechaniczna
zużycie paliwa: 43l / 100km – AP02
37l / 100km – 021

SPIS TABORU (było sztuk: 36, w tym: 28 szt. 021, 8 szt. AP02)

SPIS TABORU (było sztuk: 36, w tym: 28 szt. 021, 8 szt. AP02)

ROK MODEL NOWE (szt.) NUMERY TABOROWE SKREŚLONE (szt.) NUMERY TABOROWE
1972 Jelcz 021 1 216
1972 Jelcz AP02 3 217-219
1973 Jelcz 021 5 239-241, 246-247
1974 Jelcz AP02 1 267
1974 Jelcz 021 15 248-255, 268, 270-275
1975 Jelcz AP02 1 278
1975 Jelcz 021 2 276-277
1976 Jelcz AP02 3 307-308, 310
1976 Jelcz 021 2 309, 311
1977 Jelcz AP02 1 267
1977 Jelcz 021 2 241, 252
1978 Jelcz AP02 1 217
1978 Jelcz 021 2 334-335 6 216, 246-247, 253, 255, 309
1979 Jelcz AP02 6 218-219, 278, 307-308, 310
1979 Jelcz 021 1
382 4 239, 248-249, 311
1980 Jelcz 021 7 240, 250, 270-271, 273-274, 276
1981 Jelcz 021 3 272, 334-335
1982 Jelcz 021 2 275, 277
1987 Jelcz 021 1 382
b.d. Jelcz 021 3 251, 254, 268
RAZEM 36 36