San H01B

21 stycznia 1960 roku Prezydium Miejskiej Rady Narodowej powołało w Miejskim Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej – Zakładu Komunikacji Autobusowej. W ciągu 10 dni skompletowano podstawową kadrę nowego zakładu, zakupiono osiem autobusów i już 1 lutego na ulicach Płocka pojawiły się nowe środki lokomocji. Kursowały na pięciu trasach miejskich i jednej specjalnej do budującego się kombinatu. Po trzech miesiącach dokupiono jeszcze 5 autobusów i uruchomiono kolejne trzy linie, co dawało w sumie dziewięć linii autobusowych.

Autobusy San H01B, których produkcja trwała w latach 1958-1961, szybko zaczęły wpisywać się w codzienne życie miasta. Posiadały dosyć nietypową dziś sylwetkę – trzy okna na przedniej i tylnej ścianie, ogromny wlot powietrza, który razem ze światłami tworzył charakterystyczną całość. Pojazdy te budowano z wręg jako konstrukcję samonośną. Miały dwie pary drzwi ręcznie otwieranych przez kierowcę i konduktora.

W 1961 r. po ulicach poruszało się już 28 Sanów H01, które w pierwszym roku funkcjonowania komunikacji miejskiej przewiozły ponad 1,5 mln pasażerów.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

rodzaj: wysokopodłogowy (wysokość podłogi – 800mm)
ilość miejsc (siedzących/stojących):
50 (33 / 17)
układ drzwi:
2-0-2
długość [mm]: 9370
szerokość [mm]: 2500
wysokość [mm]: 3050
masa własna [kg]: 4850
dopuszczalna masa całkowita [kg]: 8310
silnik: S-42 benzynowy
moc [KM]: 85
skrzynia biegów: mechaniczna
zużycie paliwa: 28l / 100km

SPIS TABORU (było sztuk: 28**, łącznie wszystkich Sanów: 247)

SPIS TABORU (było sztuk: 28**, łącznie wszystkich Sanów: 247)

ROK MODEL NOWE (szt.) NUMERY TABOROWE SKREŚLONE (szt.) NUMERY TABOROWE
tabela zbiorcza dla Sanów H01B / H25B / H27B / H100B / H100A
1960 San H01B 13 1-13
1961 San H01B 15 14-28
1962 San H25B 14 29-42
1963 San H25B, w tym pierwsze Sany H27B 12 43-54
1964 San H25B / H27B 25 55-79 2 b.d.
1965 San H27B 15 80-94
1966 San H27B 4 95-98 15 b.d.
1967 San H27B, w tym pierwsze Sany H100B 16 99-114 14 b.d.
1968 San H100B / H100A 26 115-140 20 b.d.
1969 San H100B 39 141-179 18 b.d.
1970 San H100B 12 180-191 15 b.d.
1971 San H100B 18 192-209  
1972 San H100B 15 210-214, 220-229 12 b.d.
1973 San H100B 12 230-237, 242-245 9 b.d.
1974 San H100B 11 256-266 26 b.d.
1975  b.d.   2 b.d.
1976  b.d. 25 b.d.
1977  b.d. 21 … *
1978  b.d. 22 … *
1979  b.d. 24 … *
1980  b.d. 13 … *
1981  b.d. 3 224, 256, 261
b.d.  b.d. 6 b.d.
RAZEM 247 247
* ze względu na ilość danych nie zostały one zamieszczone, ** wartość szacunkowa