Przetarg na 13 nowych autobusów

6 kwietnia KM ogłosiła przetarg na zakup 13 nowych niskopodłogowych autobusów: 10 solowych i 3 przegubowe. Wszystkie muszą posiadać silniki diesla spełniające normę emisji spalin Euro 6, o mocy min. 210 kW (poj. 7 litrów) dla pojazdów klasy maxi i min. 260 kW (poj. 9 litrów) dla klasy mega, a także 4-stopniowe skrzynie biegów. Autobusy mają być oczywiście klimatyzowane, wyposażone w monitoring wnętrza, system emisji reklam z dwoma monitorami (tylko w pojazdach solowych), system ostrzegania o pożarze w komorze silnika, a także lusterka zewnętrzne typu turystycznego. Nowością mają być ładowarki USB dostępne dla pasażerów (3 szt. w pojazdach 12-m i 5 szt. w 18-m). Autobusy muszą być przygotowane do montażu sterowników SRG-5000P oraz biletomatów.

W tym przetargu – w stosunku do poprzednich – zmieniły się kryteria wyboru (zgodnie ze znowelizowaną w 2016 r. ustawą prawo zamówień publicznych). Zmniejszyła się rola ceny (która stanowi 60%), a zwiększyła się waga warunków gwarancji (20%). Wykonawca dostanie dodatkowe 10 punktów, jeśli zaoferuje 60-miesięczną gwarancję. Trzecim kryterium wyboru są parametry techniczne (20%). W tym przypadku można zyskać dodatkowe 5 pkt za sztywną belkę przedniego zawieszenia, 10 pkt za zastosowanie modułu rekuperacji (czyli odzyskiwania energii podczas hamowania) oraz 5 pkt za w pełni zabudowaną kabinę kierowcy. Co ciekawe ostatni raz nowe autobusy z pełną zabudową kabiny KM kupiła w 1997 r.

KM zastrzegła, że podpisanie umowy z wykonawcą będzie możliwe po uzyskaniu kredytu na sfinansowanie zakupu przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska. Uzyskanie niższej kwoty pożyczki może spowodować również, że zamówiona zostanie mniejsza liczba autobusów. Oferty można składać do 15 maja. Zamawiający wymaga dostawy pojazdów w ciągu 180 dni od podpisania umowy.

Oznacza to, że autobusy powinny pojawić się w Płocku do końca bieżącego roku. Razem z dwoma pojazdami, które powinny przyjechać do końca kwietnia dałoby to łączną liczbę 15 nowych autobusów kupionych w 2017 roku. Byłoby to dość spore odświeżenie taboru, który w ostatnich latach mocno się zestarzał – obecny średni wiek wynosi aż 12,46 roku, a prawie połowa autobusów (49 szt.) ma ponad 15 lat.

Aktualizacja: Termin składania ofert został przesunięty na 31 maja.

Komentarze

  1. Z tego co policzyłem wtedy da się (przymując 1 wycofany autobus za 1 nowy) pozbyć wszystkiego, co jest do pozbycia się „na już”, a najgorszym sprzętem byłby Solaris z 2000/Conecto/Tantus (zależy od gustu). Wielki skok naprzód.

Dodaj komentarz

Back to top button