Montaż przemysłowy Ikarusów w Polsce

Z okazji 25-lecia Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej podczas Targów Transexpo 2016 odbyła się wystawa autobusów Ikarus produkowanych w ramach montażu przemysłowego w Polsce. W numerze 142 Biuletynu Komunikacji Miejskiej wydawanego przez Izbę ukazał się artykuł Założenia i realizacja montażu przemysłowego autobusów Ikarus w latach 1993-1998 autorstwa Laszlo Rakasza, byłego przedstawiciela fabryki Ikarus w Polsce, koordynatora montażu przemysłowego ze strony węgierskiej.

W artykule można przeczytać m.in., że w 1993 r. IGKM podpisała umowę z fabryką Ikarus na Węgrzech obejmującą dostawy zestawów montażowych autobusów serii 200 oraz 400. Zestaw taki składał się z kompletnego nadwozia (w przypadku pojazdów przegubowych sekcje A i B były rozdzielone), a także pozostałych elementów niezbędnych do złożenia autobusu. Tylko w taki sposób można było uniknąć opłaty celnej stanowiącej 35% wartości nowego pojazdu. Do 1997 r. Ikarusy trafiły do Polski w trzech transzach, w tym w drugiej 10 szt. dla Płocka. Montaż przemysłowy zestawów odbywał się w pięciu miastach w Polsce: Warszawie, Poznaniu, Łodzi, Częstochowie i Katowicach. Płockie Ikarusy 280.70H (#614-623) przyjechały w częściach na wagonach kolejowych z Budapesztu do Warszawy, gdzie odbył się ich montaż finalny na terenie zajezdni „Stalowa”. W taki sposób w latach 1993-1998 zmodernizowane autobusy marki Ikarus trafiły do 25 przedsiębiorstw w całym kraju.

Tekst jest nawiązaniem do informacji z artykułu Płockie Ikarusy składane w Warszawie, który z kolei został uzupełniony o powyższe informacje i zdjęcia.

Wykorzystano materiały z 142 nr Biuletynu Komunikacji Miejskiej.

Dodaj komentarz

Back to top button