Testy MAN-a Lion’s City Hybrid

29 maja w godzinach wieczornych do Płocka zawitał na testy srebrny MAN NL253 Lion’s City Hybrid (rej. W2 281 B) będący własnością MAN-a z siedzibą w Monachium. Testowany był już w wielu polskich miastach, a do nas przyjechał prosto z Torunia. Już w poniedziałek rano wyjechał liniowo, a jego testy potrwają tydzień (do niedzieli). W dni robocze będzie go można spotkać głównie na linii nr 22 oraz na pojedynczych kursach „14” i „19”, w sobotę będzie obsługiwał linię nr 3, a w niedzielę naprzemiennie „19” i „22”. Autobus jest oczywiście klimatyzowany, ma 12 metrów długości i niestety tylko dwie pary drzwi. Wyposażony jest w system informacji pasażerskiej (sterownik, wyświetlacze) LAWO. Jednorazowo może zabrać na pokład 77 osób, w tym 28 na miejscach siedzących. Otrzymał tymczasowy numer taborowy 346. W przeciwieństwie do pojazdów zastępczych, nie zamontowano w nim biletomatu, nie jest także widoczny w aplikacji myBus, ani na tablicach przystankowych.

Pojazd charakteryzuje innowacyjna koncepcja napędu Hybrid Efficieny Design łącząca zrównoważony sposób jazdy z najwyższym możliwym poziomem efektywności ekonomicznej. Wyposażony jest w 250-konny silnik spalinowy spełniający normę Euro 6 oraz dwa asynchroniczne silniki elektryczne o mocy 75 kW każdy. Jak podaje producent, pojazd zużywa do 30% mniej oleju napędowego w porównaniu do autobusów z tradycyjnym silnikiem. W efekcie hybrydowy „lew” emituje nawet do 26 ton dwutlenku węgla mniej w okresie rocznej eksploatacji. Drugim plusem takiego rozwiązania jest praktycznie brak hałasu emitowanego przy ruszaniu, gdyż wykorzystywany jest do tego napęd elektryczny. Dzięki instalacji automatycznego systemu „start-stop” silnik pozostaje wyłączony przez okres do 40% czasu eksploatacji. W pojeździe wykorzystywane jest zjawisko rekuperacji, czyli wykorzystywania energii powstałej podczas hamowania. Gromadzona jest ona w kondensatorach Ultracaps (tzw. „super kondensatory”, których trwałość szacowana jest aż na 12 lat) o wysokiej mocy znajdujących się pod aerodynamiczną pokrywą na dachu autobusu. Zmagazynowana energia wykorzystywana jest ponownie do napędu silnika elektrycznego. Z racji zastosowania napędu elektrycznego, autobus nie posiada tradycyjnej skrzyni biegów. MAN Lion’s City Hybrid wyposażony jest w bezstopniowy, hybrydowy układ napędowy bez przerw w działaniu siły pociągowej. Pojazd posiada, w odróżnieniu od MAN-ów obecnie eksploatowanych przez KM Płock, wieloczęściową konstrukcję paneli ścian bocznych, co w przypadku uszkodzenia, ułatwia naprawę poprzez szybką wymianę pojedynczego segmentu.

Komentarze

  1. Miałem przyjemność podróżować tym autobusem. Z zewnątrz lepiej wygląda niż najnowsza generacja Solarisa, (ale to oczywiście rzecz gustu). Praca napędu jest dość ciekawa. Najbardziej podoba mi się klimatyzacją, którą naprawdę było czuć, że działa i chłodzi. Nawiewy przy drzwiach i co ciekawa małe nawiewy na całej długości okien. Siedząc przy oknie leki prąd chłodnego powietrza chłodzi pasażera – takiego rozwiązania jeszcze nie widziałem – duży plus. Cały wizerunek psuje tylna zabudowa, która chyba została wykonana z plastyku z odzysku, – ale może w wersji trzy drzwiowej inaczej wygląda.
    Czytając suche dane producenta na temat oszczędności – ciekawi mnie, czy to się sprawdzi na ulicach Płocka.

Dodaj komentarz

Back to top button